Mutta huomautus etukäteen.. olen tehnyt tällä ohjeella yli 20v. piirakkaa ja se menee välissä ihan mutu tuntumalla.. eli suhteet ei aina mene miten ohjeessa on , mutta syötävää siitä on tullut.

Nyt kun on tullut myyntiin maustetut rahkat, olen niitä käyttänyt myös täytteessä. Mutta ei enempää jaaritusta, vaan kokeilun iloa itse kullekin

Graham-mustikkapiirakka eli Pyhäpiirakka

pyhäpiirakka

250g voita 
2dl sokeria
2 munaa
6dl vehnäjauhoa  tai 3dl grahamjauhoa ja 3 dl vehnäjauhoa
2tl leivinjauhoa
2tl vaniljasokeria


täyte:
2 purk. kermaviiliä ( tai 1 kermaviili+ 1maustettu/maustamaton rahka)
2 munaa
1dl sokeria
2tl vaniliinisokeria
Marjoja tai raparperia n.1/2l- 1l ( maun mukaan)
paistetaan n.200 asteessa n. 30min riippuen uunista ( kunnes täyte on hyytynyt)

Rasva ja sokeri vaahdotetaan, munat lisätään ja sitten jauhot joihin on sekoitettu leivinjauhe ja vaniljasokeri.  Taputellaan pellille ohkaiseksi levyksi, jos tuntuu tahmealta kannattaa kostuttaa käsiä kylmässä vedessä ja taputella.( kostutus voidaan toistaa)

Täyte sekoitetaan kulhossa siten että kaikki aineet lisätään kerralla. Itse usein olen lisännyt jos olen halunnut runsaamman täytteen  n. 1dl kermaa, mutta samalla olen myös lisännyt yhden munan.

Leipomisen iloa ;)

Muoriska